tisdag 10 februari 2009

Blogg A - Nyhetsvärdering Händelse 1 av 2

Martins flytt 1973 blev nyhet 36 år senare

Återigen gryr dagen och jag vecklar ut Hallands Nyheter vid sidan av min kaffekopp på köksbordet. Vad har då hänt i världen och i vår lilla stad, som finns att informera om så här på måndagsmorgonen den 9 februari? Inte mycket nog för en tidning i alla fall.

På förstasidan finns en liten indragare med rubriken ”Oväder förde Martin till Varberg”. Detta är igen nyhet – Martin kom hit redan 1973, med utrustning till Ringhals kärnkraftverk. Sedan dess jobbar han som med underhållet där, har bildat familj och lever ett gott liv i sitt radhus i Varberg.

Redan när jag för en månad sedan när jag i Hallands Nyheter läste om Olga som stortrivs på Ringhals och med livet i Varberg började jag ana ugglor i reaktorvattnet. Under min tid på JMG läste jag bland annat PR, och jag står med en fot i vartdera lägret. Jag brinner för den trovärdiga och allmänintressanta journalistiken och älskar att nå resultat med hjälp av kommunikation. Det är ett dilemma för mig.

För att skapa ett gott anseende bland oss som bor i Ringhalsverkets närhet behöver vi påverkas. Och det sker säkrast enligt Ringhalsledningens syften om de är aktiva. Därigenom påverkas vi av samhällsdebatten kring kärnkraft, av våra grannar och vänner – ibland i ena riktningen och ibland i den andra. Att Ringhals förser Hallands Nyheter med pressmaterial för att skapa detta goda anseende är för mig uppenbart. Samtidigt kan jag inte klandra dem, då jag själv avser att göra samma sak.

Ändå, tycker jag inte att det är rätt att nyttja medierna så, så länge det hade funnits andra saker att skriva om. Jag är övertygad om att det hade funnits annat att ta upp om Hallands Nyheters ekonomi varit starkare. Visst finns det skribenter som inte agerar utifrån det journalistiska idealet, men med min positiva eller kanske naiva människosyn, tror jag att fler hade velat göra det – om de haft resurser att gräva, undersöka och leta för att hitta mer allmänintressanta ämnen.

I Nyhetsdesken, av Bengt Johansson, som för övrigt var en av de fantastiska lärarna på JMG under ht08, framgår kritierna som gör att en artikel slutligen publiceras. Tyngst väger det som kallas ”Intressant för publiken” medan ”Viktigt för publiken” värderas lägre av de som väljer ut nyheterna för publicering. Men också timing och tidningens policy spelar roll.

Det journalistiska idealet innebär att journalisterna vill informera, granska och tolka händelser och skeenden som är viktiga för medborgarna i samhället. Man ska få möjlighet att hålla sig tillräckligt informerad för att kunna agera i demokratin. Detta skriver både Johansson och Marina Ghersetti om när de talar om nyhetsvärdering. Men då ekonomin är en förutsättning att förhålla sig till även för medieföretag, så gäller det att göra en tidning som känns intressant för läsarna, och till en så liten kostnad som möjligt.

Då kan det vara tacksamt att ta emot material från exempelvis Ringhals. Packat och klart, och med en vinkel som gör att man får fram Ringhals verksamhet i ett trevligt sammanhang.

De flesta av oss tycker om att läsa om andra människor, vilket också Johansson visar i texten ”Nyhetsdesken”. Att skapa en vinkel genom personifiering gör att läsvärdet höjs. Att Martin och Olga är från andra länder är lite exotiskt - och mer intressant än att läsa om Göran som är uppväxt två mil från Ringhals och som också började där 1973.

Många faktorer påverkar hur nyhetsvärdet slutligen landar – en bidragande faktor att vi fick läsa om Martin denna måndag var förmodligen att det var just måndag. Lite sparlåga på redationen under helgen ökar chansen för Ringhals och andra aktörer. Allt mer ansträngd ekonomi gör att de journalistiska idealen naggas i kanten, och andra intressen än allmänhetens styr vad vi får reda på genom medierna.

Källor:
Johansson, Bengt, "Vid nyhetsdesken", 2009-02-10
http://www.miun.se/upload/ITM/Demicom/Rapporter%20pdf/DMI-rapport_19_FINAL.pdf

Om vad som visas på förstasidan? Ur GP, Nyhetsvärdering av katastrofer och schlagerfinaler, 2008-05-21, http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=901&a=422193

Artiklar ur HN:
9 februari 2009 – Martin uppskatter den lugna livstilen
http://hn.se/nyheter/varberg/1.209533

3 januari 2009 – Inte svårt för Olga att byta Riga mot Varberg
http://hn.se/nyheter/varberg/1.137166

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar